Rémonde Post – De tijd is rijp

‘We hebben wat te doen met elkaar’, zegt Rémonde Post, eigenaar van Het Kooklokaal in Emmen. Nederland wordt steeds ongezonder, ultrabewerkte voeding blijft de supermarkt domineren en we bewegen vaak niet meer dan de vingers op een touchscreen. Eenentwintig jaar geleden begon Rémonde al met een missie, mensen weer leren koken met verse producten. Inmiddels is die missie aangescherpt en heeft ze Het Vitalokaal in leven geroepen.


Toen ze in 2003 begon, zag ze dat mensen om haar heen nauwelijks nog vers kookten. Ze las een artikel over een kookstudio en dat was het begin. ‘Ik wilde mensen weer leren koken, puur vanaf de basis. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor de kinderen.’ Ze huurde een zaaltje en samen met twee koks startte ze met kookcursussen. ‘Binnen no time zaten we vol.’ De behoefte was er. In de zomer hakte Rémonde de knoop door om er zelf mee door te gaan. ‘In de fabriekshal van carrosseriebouwbedrijf De Poel van haar man Bert bouwde ze van portacabins een keuken en het Kooklokaal was een feit. En toen ging het snel. Kookcursussen, teambuildingsworkshops, van Frans-Italiaans tot de Oosterse keuken; het aanbod werd groter en na een jaar kwamen er ook nog kinderfeesten bij. ‘Ook alles vanaf de basis en niet alleen om te leren koken, maar ook om te leren eten, samen aan tafel luisteren naar elkaars verhalen.’

Kind
In 2008 verhuisde Het Kooklokaal naar Het Waanderveld. Daar kreeg ze de vraag van Rebound of ze eens in de twee weken jongeren, van 12 tot 16 jaar, wilde trainen. ‘Ze konden door verschillende oorzaken tijdelijk niet naar school, verslaving, problemen thuis.’ Niet dat Rémonde iets van hun achtergrond wist. ‘Ze kwamen gewoon als kind binnen en we gingen samen koken. ’Ze vertelt dat ze er veel van heeft geleerd. ‘Meer rust en geduld en vooral niet naar de belemmeringen kijken, maar het kind in het kind zien.’ Acht jaar heeft ze deze jongerengroepen getraind. ‘Samen koken kent zoveel sociale aspecten: samenwerken, op elkaar wachten, maar ook dat gezelligheid er mag zijn.’

Het Vitalokaal
Het waren drukke jaren, kinderfeestjes, Rebound, workshops, bedrijfsuitjes, catering, events, het draaide allemaal naast elkaar. Vier jaar geleden stopte ze met de kinderfeestjes, maar in januari 2020 kwam de vraag van Treant of ze medewerkers zou willen trainen en begeleiden in gezonde voeding. Ze schreef een plan, corona brak uit, dus het werd allemaal wat ingewikkeld, maar het zette Rémonde wel aan het denken. ‘Ik vind het belangrijk mijn kennis en ervaring over gezonde voeding verder uit te dragen, dus waarom zou ik me niet richten op een grotere groep?’ Ze werkte het plan verder uit, maakte trainingen en een jaar later was het Het Vitalokaal geboren.

Impact
En weer ging het snel. Van april ’21 tot en met de kerst van ’23 werkte ze zeven dagen in de week aan haar missie èn de activiteiten van Het Kooklokaal. Dat was wat veel en de prijzen bleven stijgen, wat ook begon te wringen; het was tijd voor een pas op de plaats. ‘En ik wilde heel graag mijn focus gaan richten op het uitrollen van de modules voor zorginstellingen.’ Ze vervolgt: ‘Het zijn niet zozeer trainingen, maar verandertrajecten, aanpak van ziekteverzuim, aanbod van eten en drinken binnen de voedseltransitie, verbeterde kijk op wat doet voeding voor je client. Kortom, een andere manier van eten en leven.’ Dat is de impact die Rémonde wil maken. Om het in de markt te zetten, valt alleen nog niet mee. ‘Ik krijg wel terug dat ik misschien te vroeg ben, maar hoelang moeten we nog wachten? Totdat overgewicht en ziekteverzuim door allerlei welvaartsziekten een nog groter probleem worden dan het nu al is? De urgentie is blijkbaar nog niet voldoende en de 80% ultrabewerkte voeding in de supermarkt is nog steeds goedkoper dan gezond eten.’

Moestuin
Ondanks dat Rémonde met haar bedrijf het liefst lokaal impact wil maken, heeft ze wel gemerkt dat daarvoor brede samenwerking buiten onze regio nodig is. Samen met leveranciers voor de zorg, die zien dat de modules van Het Vitalokaal echt verschil kunnen maken, werkt ze samen aan een stevige lobby. Tegelijkertijd besteed ze ook tijd en energie aan lokale initiatieven, zoals het Moestuinproject van Domesta. ‘In de Rietlanden hebben ze de tuinen leeggehaald en samen met de buurt en Cosis een sociale moestuin ingericht. Bedoeld als dagbesteding en te leren, ook met het digitale systeem erachter. ‘Om te monitoren en onderling contact te houden over de vorderingen van de moestuin.’ Om het project te borgen werken ze samen met Groeigrond, die steeds drie maanden internationale jongeren kunnen inzetten voor het onderhoud van de moestuin. ‘Het is een mooi traject, ik verdien er niets aan, maar ik kan er veel van leren en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van deze groepen. Ook als het gaat om bewustwording over gezond eten en koken.’ Lessen die ze weer mee kan nemen in haar modules voor de zorg. ‘Zo komt er van alles bij elkaar.’

Gewoon lekker
Naast de inspanningen voor de zorgsector en lokale initiatieven, heeft Het Vitalokaal ook nog een Foodkar met vitale proeverijen; een volledig vegan aanbod. ‘Vegan roept nog niet echt enthousiaste reacties op, maar daarom is dat ook niet onze belangrijkste boodschap. We laten mensen gewoon proeven van erg lekker eten. Je moet niet continu drukken op de pijn van klimaat en gezondheid, maar gewoon lekker eten aanbieden.’ En daarmee probeert Rémonde op alle mogelijke manieren letterlijk en figuurlijk zaadjes te planten om mensen lokaal, regionaal en landelijk beter te leren eten. De tijd is rijp.

Terug naar overzicht