AC De Branderij – Koffie met zorg gebrand
Puur- en echtheid van koffie en de mens staan centraal bij AC De Branderij in Hardenberg. Ondernemer Patrick Mulder heeft zijn droom om een sociale onderneming te starten en een passie voor koffie samengebracht. Een bedrijf dat gewoon goede koffie verkoopt, maar daarnaast ook zijn steentje bijdraagt aan de maatschappij.

Ambachtelijk en circulariteit
AC staat voor ambachtelijk en circulariteit. De ambachtelijkheid zit in de kwaliteitskoffie; de koffiebonen worden namelijk zelf gebrand. Zo zijn er verschillende soorten koffiebonen te koop, maar ook diverse soorten thee. Circulariteit past de Branderij toe door het hergebruiken van koffiedik in de vorm van zeep en shoppers gemaakt van jute koffiezakken. Daarnaast biedt de Branderij ook service voor koffiemachines en brengen ze zelf bestellingen rond op de bakfiets. Dit alles wordt verzorgd in samenwerking met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Kwaliteiten
Patrick Mulder is zeven jaar geleden de Branderij gestart. Na werkzaam te zijn geweest in de zorg, ontstond bij hem de wens om een sociale onderneming te starten, om kwetsbare mensen een plek te kunnen bieden. Volgens Patrick mist er een stuk tussen de reguliere bedrijven en zorginstellingen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. “Door een betaalde baan doen ze weer mee met de maatschappij. Bij de Branderij kijken we naar wat iemand wél kan, om op die manier een geschikte werkplek te vinden, waar zijn of haar kwaliteiten tot hun recht komen”, vertelt Patrick. Momenteel bestaat het team van de Branderij uit zes mensen en verwachten ze in de toekomst uit te kunnen breiden.
Impact maken binnen jouw onderneming
Op de vraag waarom Patrick aan impactondernemen doet, antwoordt hij: “Waarom zou je dat niet doen?”. De branderij maakt impact op het gebied van circulariteit, maar ook door het verhogen van de inclusieve arbeidsmarkt. “Als ondernemer kun je hier al aan bijdragen door iemand te laten beginnen met een of twee ochtenden per week of door het bieden van een stageplaats. Zo kunnen de ondernemer en de werknemer ervaren hoe het is om met elkaar te werken.” Hij vervolgt: “Wanneer je begint met het maken van impact”, dan ga je ook ineens zien dat andere ondernemers daarmee bezig zijn. Ga daar eens mee in gesprek en stel vragen. Op die manier leer je van elkaar. Daarnaast kun je ook bij de gemeente en het UWV terecht met alle vragen die je hebt als startende impactondernemer. Wel is het belangrijk,” voegt hij toe, “dat je als ondernemer rekening houdt met de kwetsbaarheid van de mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.”
Geen liefdadigheid
Volgens Patrick mogen impactondernemingen zichzelf meer laten zien. “Wanneer er meer bekendheid is, komen er ook meer sociale ondernemingen.” Ondanks dat het belangrijk is om impact te maken, moet het doel van een onderneming niet vergeten worden. “De Branderij is geen liefdadigheidsinstelling”, aldus Patrick. “De Branderij verkoopt gewoon koffie van goede kwaliteit, maar mét maatschappelijke betrokkenheid.”
Meer informatie: AC De Branderij